Epizóda č. 9 - I10 – Prieskum a spravodajstvo
V tejto epizóde akademického podcastu predstavíme odbor I10 – Prieskum a spravodajstvo. Hosťom je podplukovník Turaj, ktorý priblíži hlavné zameranie odboru, profil absolventa a význam spravodajských a prieskumných činností v súčasnom bezpečnostnom prostredí. Reč bude aj o tom, aké zručnosti si študenti počas štúdia osvojujú a kde ich môžu uplatniť v praxi.
Kadet Šulaj: Zdravím všetkých poslucháčov akademického podcastu. Ja som kadet Michal Šulaj a témou dnešného dielu je priblíženie odbornosti I-10. Na túto tému sme si pozvali pána odborného asistenta, podplukovníka Turaja, ktorý zodpovedá za vzdelávanie a výcvik kadetov odborností I-10, a to je o spravodajstvo a prieskum. Vítam vás tu dnes.
Pplk. Turaj: Dobrý deň a ďakujem za príležitosť prezentovať odbornosť I-10.
Kadet Šulaj: My ďakujeme, že ste sa k nám dnes pripojili. V tomto diely budeme rozprávať o tom, čo táto odbornosť ponúka, na aké útvary sa absolventi tejto odbornosti vedia dostať, aké praxe v rámci Akadémie ozbrojených síl vede zažiť, a aké sú nejaké vlastnosti a požiadavky na týchto absolventov. Ale ako prvé by som začal vami. Poprosím vás o to, aby ste sa nám nejako bližšie predstavili a povedali nám niečo o vašej kariére vo tejto odbornosti.
Pplk. Turaj: Tak v prvom rade moje meno ste už počuli. Potom ako som skončil vojenskú akadémiu Slovenského národného povstania v roku 2002, tak som nastúpil ako zástupca a veliteľa 3. roty hĺbkového prieskumu na 2. prieskumnom prápore v Bardejove. Moja kariéra sa potom vyvíjala aj ďalej, ktorá však už nesmerovala celkom do prieskumu, i keď som stále spolupracoval hlavne so špeciálnymi silami, čo už môžeme v určitých medziach prirovnávať aj ku prieskumu a spravodajstvu.
Kadet Šulaj: Čo vás zaujalo na tej odbornosti I-10? Prečo ste si práve túto odbornosť vybrali?
Pplk. Turaj: Odbornosť I-10, respektíve spravodajstvo a prieskum preto, lebo práve v odbornosti I-10 môžete zažiť veľké a široké spektrum rôznorodých akcií, rôznorodých príležitostí, rôznorodých výcvikov a kurzov. A práve to neobmedzenie a možnosť pôsobiť na širšom poli mi dalo to, v čom som ja videl perspektívu o svojom osobnom rozvoji. A nielen v osobnom rozvoji, ale vlastne aj svojím prínosom k obrane štátu a vôbec napĺňať poslanie vojaka ako takého.
Kadet Šulaj: Keď už ste spomenuli tie kurzy., akých misií a kurzov ste sa napríklad vy zúčastnili? Aká je možnosť pre absolventov tohto odboru na misie a kurzy?
Pplk. Turaj: Ak môžem, začal by som kurzami. Organizujeme či už národné alebo medzinárodné kurzy v odbornosti, spravodajstvo a prieskum. Ak začnem tými národnými, môžeme sa pozrieť na kariérne kurzy, môžeme sa pozrieť na odborné kurzy. V rámci tých kariérnych máme samozrejme ISOC, ZVŠK, neskôr potom aj VVŠK, ktoré slúžia hlavne pre dôstojníkov na to, aby dokázali pracovať na štábnych úrovniach, čo je aj spravodajská skupina. Medzinárodné kurzy by som odporúčal. Veľmi sú dobré takzvané „Captain Career Course“, ktoré usporiada NATO, ktoré sú v zahraničí, v Amerike, a každá svoja odbornosť má tento „Captain Career Course“. Takže nielen spravodajci, nielen prieskum, ale aj delostrelci, aj ženisti majú svoje „Captain Careers“ a tie sú práve tie najvhodnejšie pre to kariérne vzdelávanie do ďalšej budúcnosti. Potom môžeme sa pozrieť na špecifické odborné kurzy v rámci spravodajstva a prieskumu. Či už na národnej úrovni organizujeme základný spravodajský kurz, alebo je tam pokročilý spravodajský kurz, alebo na zahraničné, kde už môžeme ísť do rôznych kurzov, či už priamo v Českej republike na Univerzite obrany v Brne, kde robia spravodajský kurz, ktorého vyvrcholením tohto kurzu je cvičenie „Agile Cub“, ktorým sa mimochodom zúčastnili už kadeti počas štúdia. Takisto v zahraničí sú rôzne spravodajské kurzy a tých kurzov je veľmi veľa. A latka tých kurzov je veľmi vysoká. To znamená, že berú tam len najlepších a z tých najlepších práve tí ľudia sú tí najcennejší a najvhodnejší v rámci štruktúr každých NATO krajín, ktorí si tam vysielali svojich príslušníkov. Misie, ak môžem pokračovať. Ja som sa zúčastnil misie práve so silami pre špeciálne operácie, kde som v rámci tímu špeciálnych operácií pôsobil ako predsunutý letecký navádzač, kde som zažil vlastne vykonávanie aj foriem prieskumu, kde sme robili aj spravodajskú činnosť.
Kadet Šulaj: Ešte by som na to možno nadviazal trošku. Ako je to s kariérnym rastom v tejto odbornosti?
Pplk. Turaj: Momentálne, ako určite viete, je akútny nedostatok vojakov a dôstojníkov v Ozbrojených silách SR. Takže perspektíva naozaj, keď skončíte v hodnosti poručík, miesta pre vás sú na prieskumných čatách, či už u mechanizovaných práporov, alebo na 65. prieskumnom prápore, ktorý sa mimochodom má rozvíjať na 6. prieskumný pluk. Takže miest je veľa na tejto taktické úrovni. Samozrejme, potom závisí od toho, či už pôjdete do kariérnych kurzov, aby ste išli na vyššie hodnosti, to znamená, aby ste mohli obsadzovať rôzne štábne funkcie, či už na spravodajskom stredisku, či na štábnych spravodajských skupinách vyšších úrovní, ako je G2 alebo J2 na veliteľstvo pozemných síl, alebo dokonca na generálnom štábe. Takže kariérny rozvoj v odbornosti máte zabezpečený pomaly až po plukovníka.
Kadet Šulaj: Aké je v tejto odbornosti materiálno-technické zabezpečenie?
Pplk. Turaj: Čo sa týka materiálno-technického zabezpečenia útvarov, ktoré plnia hlavné úlohy prieskumu a spravodajstva.. Momentálne máme prioritu, čo sa týka zaobstarávania nových prostriedkov. Áno, už na týchto útvaroch sú nové aj veľmi kvalitné prvky získavania akvizície, cieľov a informácie, čo je vlastne poslaním prieskumu aj spravodajstva, aké sú napríklad Moskita alebo Gene Compact-y. Máme nové GPS-zariadenia kompatibilné s NATO prostriedkami a s NATO krajinami. A ďalej tá vízia je, aby sme sa rozvíjali do ďalších prostriedkov ako sú bezpilotné prostriedky, senzory zvuku, radary a tak ďalej. Takže áno, je tam veľká perspektíva rozvoja.
Kadet Šulaj: To prostredie toho prieskumu a spravodajstva je také celkom špecifické. Odzrkadľuje sa to nejako aj na kolektívoch a vzťahu medzi tými jednotlivými vojakmi?
Pplk. Turaj: Jednoznačne áno, keďže na každého jednotlivca, ktorý by mal záujem byť prieskumníkom alebo spravodajstvom, sú kladené vysoké nároky. A to nie len na ich psychickú odolnosť a fyzickú zdatnosť, ale v prvom rade, či tí ľudia sú tímoví hráči, či pracujú nielen na sebe, ale pre ten tým, či funguje chémia medzi tými jednotlivými ľuďmi, či je tam vzájomná dôvera, ktorá je najpodstatnejšia v tom tíme. Keďže ten tým spravidla, pôsobí izolovanie a odlúčene od ostatných jednotiek, jednotlivci v tom tíme musia sa na seba spoliehať, musia si dôverovať, musia vedieť, že nemajú slabé ohnivko v tej reťazi svojej, kde pôsobia, lebo práve na tom slabom ohnivku spočíva, či tá jednotka je schopná dlhodobo pôsobiť napríklad v tele protivníka viac ako 15 dní a či je schopná podávať informácie, ktoré potrebuje podporovaným veliteľom na to, aby mohol plniť svoju bojovú činnosť.
Kadet Šulaj: Akej osobnosti mi vlastne sa by mal disponovať nejaký budúci absolvent tejto odbornosti?
Pplk. Turaj: Okrem tých, čo som spomínal, jednoznačne, ak môžem zdôrazniť, je tá tímovosť, tým pádom dôvera. Jednoznačne ten človek by mal byť chladnokrvný, trpezlivý. Človek, ktorý by mal, alebo úspešne absolvuje štúdium v odbornosti I-10 by mal byť človek rozhodný. Mal by mať kritické myslenie. Mal by to byť človek, ktorý nie je zbrklý. Človek, ktorý dokáže na jednej strane dlhodobo pôsobiť a vyčkáva, na druhej strane je akčný. Vie okamžite zareagovať. Je odvážny. Je sebestačný.
Kadet Šulaj: Čo by mohlo uchádzačov odradiť od tejto odbornosti? Prípadne, akí uchádzači by sa na túto odbornosť úplne nehodili?
Pplk. Turaj: Tí ľudia, ktorí nedokážu si odrieknuť určitý diskomfort ako nedostatok hygieny, slabý prísun, teplej a pravidelnej stravy, ťažká robota, drina, fyzická drina a veľké psychické nároky, tak tí ľudia nie sú vhodní na to, aby pôsobili v odbornosti I-10. Samozrejme, veľmi vhodné je, aby tí ľudia, ak dovolíte, mali zmysel pre detail. Čiže ľudia povrchní, ľudia prchkí nemajú miesto v odbornosti I-10, nenájdu uplatnenie, nedokážeme ich adekvátne využiť na to, aby sme mali špičkových odborníkov.
Kadet Šulaj: Ešte na záver by som sa chcel spýtať, či máte nejakú vtipnú historku z praxe, ktorú by ste mohli publikovať?
Pplk. Turaj: Vtipných historiek, tých bude veľmi veľa a každý z vás, a nie len v odbornosti prieskumu, každý z vás si ich zažije. A keďže ten prieskumní a ten spravodajca by mal byť, nazvime to taký polyhistor na poli vojenskej taktiky, čiže mal by ovládať taktiku delostrelcov, manévrového veliteľa, ktorého podporuje samozrejme, ale aj taktiku ženistov, aby dokázal správne identifikovať a zisťovať ten cieľ, tak tá vtipná histórií práve vychádza z toho zisťovania. A stalo sa nám, a dosť často, že zaujali sme nejaké pozorovacie stanovište, kde sme sa museli kvalitne zamaskovať a bez nejakého pohnutia a bez nejakých náznakov demaskujúcich sme sledovali cieľ. Keď pristúpili k tomu nášmu pozorovaciu stanovišti hubári, a začali hľadať tie huby. A keď sme videli, že dávajú dole nohavice, tak sme sa len modlili, aby neurobili tú svoju potrebu práve na našej stanovište. Ale výsledkom bolo práve to, že nás neodhalili. Našťastie, k tomuto nedošlo, netrafili naše stanovište. Takže aj s takýmito vecami sa môžete stretnúť.
Kadet Šulaj: Ste odviedli dobrú prácu.
Pplk. Turaj: Jednoznačne. Minimálne maskovanie bolo správne, trpezlivosť bola, neprezradili sme sa a splnili sme tú úlohu, ktorá nám bola stanovená. Ale do smiechu nám vtedy nebol, to je verte.
Kadet Šulaj: Dobre, pán podplukovník, ja vám ďakujem za váš čas. A ako ste dnes počuli, pokiaľ sú vám blízke vlastnosti ako trpezlivosť, mentálna odolnosť, kritické myslenie, fyzická zdatnosť a nemáte problém sa vzdať aj osobného komfortu, tak odbornosť I-10 je pre vás ako stvorená. Ďakujem pekne.
Pplk. Turaj: A ja ďakujem vám.
Epizóda č. 8 - Erasmus+
Ďalšia epizóda nášho podcastu prináša tému Erasmus+ možnosti študentskej mobility. Hosťom podcastu je Ing. Eva Dorková, ktorá sa dlhodobo venuje koordinácii programu na našej škole. V novej epizóde vám priblíži, ako sa zapojiť do programu Erasmus+, aké sú jeho výhody, čo všetko môže študent získať počas pobytu v zahraničí a omnoho viac.
Kadet Benko: Zdravím všetkých poslucháčov akademického podcastu. Ja som kadet Lukáš Benko a témou dnešnej epizódy je program Erasmus+. Na túto tému sme si pozvali pani inžinierku Evu Dorkovú, ktorá je Erasmus koordinátorkou na Akadémii ozbrojených síl. Dobrý deň prajem.
Ing. Dorková: Dobrý deň.
Kadet Benko: Hneď takto na úvod. Chcel by som sa spýtať, čo vlastne je ten Erasmus?
Ing. Dorková: Erasmus+ je program Európskej únie zameraný na rozvoj vzdelávania odbornej prípravy mládeže a športu v celej Európe. V oblasti vysokoškolského vzdelávania je sústredený hlavne na spoluprácu medzi vysokoškolskými inštitúciami a je určený pre študentov na všetkých stupňoch štúdia, to znamená na bakalárskom, magisterskom, inžinierskom a doktorandskom stupni, ale aj pre pedagogických a nepedagogických pracovníkov.
Kadet Benko: Takže vlastne aj naši profesori, respektíve naši učitelia sa môžu takisto zúčastniť na Erasmus-e? A to sa týka aj nejakých konferencií?
Ing. Dorková: Práveže nie, účasť na konferencii nie je povolená v rámci Erasmu. Učitelia odchádzajú na Erasmus hlavne na výučbu a môžu odchádzať na výučbu alebo na školenie a ostatní nepedagogickí zamestnanci odchádzajú na školenie a to je zamerané na prehlbovanie si odbornej prípravy, odborných znalostí, výmenu skúseností v tej oblasti, ktorej pôsobia.
Kadet Benko: Keďže ja som absolvoval Erasmus krátkodobý, aké ešte ďalšie typy Erasmu sú možné alebo aké ďalšie možnosti môžu študenti využiť?
Ing. Dorková: Študenti sa môžu zúčastniť dlhodobej mobility za účelom štúdia. Táto mobilita je v trvaní od 2 do 12 mesiacov. Môžu sa zúčastniť dlhodobej mobility za účelom stáže, taktiež v rozmedzí od 2 do 12 mesiacov a ako ste už spomínali na tej krátkodobej mobilite, v trvaní od 5 do 30 dní. Táto mobilita nazýva sa aj „Blended Intensive Program“, je to spojenie fyzickej aktivity s povinným virtuálnym prvkom.
Kadet Benko: Takže to si môže predstaviť nejaké výcviky?
Ing. Dorková: Áno, tieto krátkodobé mobility sú zamerané na určitú odbornosť, napríklad na letný výcvik kadetov, zimný výcvik kadetov.
Kadet Benko: Takže to už je viac menej zamerané na také vojenské veci.
Ing. Dorková: Áno.
Kadet Benko: Máme aj jednu stránku, volá sa Emilio. Vedeli by ste ju bližšie charakterizovať, špecifikovať, čo tam študenti môžu nájsť?
Ing. Dorková: Áno, Emilio, alebo nazýva sa aj „Military Erasmus“, alebo Vojenský Erasmus. Je to Erasmus založený na báze klasického Erasmu, ale je zameraný na spoluprácu predovšetkým medzi vojenskými inštitúciami. A zameriava sa na výmenu, vzdelávanie budúcich dôstojníkov, ich inštruktorov, učiteľov a cieľom tejto aktivity je zabezpečiť bezpečnosť a obranu krajín v Európskej únii. Stránku Emilio môžete nájsť na vonkajšej stránke Akadémie ozbrojených síl a v tejto časti sa študenti môžu dozvedieť, aké kurzy, aké mobility ponúkajú jednotlivé inštitúcie, dlhodobé ale aj krátkodobé.
Kadet Benko: Kam sa vieme dostať cez Erasmus+, do akých krajín, po prípade na aké akadémie zahraničné?
Ing. Dorková: Na vonkajšej stránke Akadémie ozbrojených síl je uverejnený aj zoznam našich partnerských inštitúcií, s ktorými máme ako Akadémia uzatvorené zmluvy v rámci Erasmus+. Na tieto akadémie študenti môžu ísť na mobilitu. Zoznam týchto škôl sa neustále aktualizuje, pretože uzatvárame nové a nové zmluvy, predovšetkým s vojenskými inštitúciami a akadémiami.
Kadet Benko: A pokiaľ by si nejaký študent našiel nejakú akadémiu, s ktorou nespolupracujeme, je možné nadviazať nejakú komunikáciu a do budúcna aj spolupracovať?
Ing. Dorková: Áno, áno, je možnosť.
Kadet Benko: Koľkokrát môže ísť študent na Erasmus+? Resp., keď už som bol raz, už nemôžem ísť, alebo je to také, že viac menej môže aj opakovanie?
Ing. Dorková: Študent môže ísť na mobilitu v rámci každého stupňa štúdia, maximálne 12 mesiacov. Do tejto dĺžky sa zarátava dlhodobá mobilita, ale aj krátkodobá mobilita.
Kadet Benko: Aké sú podmienky na prihlásenie? Čo musí daný študent spĺňať? Samozrejme vieme, že asi anglický jazyk je tam nutnosť, pretože vieme, že primárne komunikujú na Erasme v anglickom jazyku. Sú ešte nejaké ďalšie?
Ing. Dorková: Na Akadémii ozbrojených síl v časti Erasmus je zverejnená výzva na mobilitu a v tejto výzve sú stanovené podmienky, ktoré študent musí splniť, ak sa hlási na túto mobilitu. Je tam napríklad ovládanie anglického jazyka, študijné výsledky, vojenský program. V prípade, že študent má záujem o mobilitu, zasiela prihlášku Erasmus koordinátorovi. Ak sú požadované aj iné dokumenty, ktoré musí zaslať, napríklad životopis alebo motivačný list, zasiela aj tie. Po úspešnom výbere študenta, študent je potom kontaktovaný Erasmus koordinátorom na stretnutí a tam sa dozvie bližšie informácie.
Kadet Benko: Niekoho určite bude možno zaujímať, ako sa financuje taký Erasmus? Kde sa berú tie peniaze?
Ing. Dorková: Program Erasmus Plus sa financuje z prostriedkov Európskej únie. Európska únia prideľuje finančné prostriedky jednotlivým štátom a v rámci štátov Národnej agentúry, u nás je to Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu, rozdeľuje pridelený rozpočet medzi vysoké školy.
Kadet Benko: Už sme trošku načrtli, aké sú podmienky študentov, aby sa mohli prihlásiť na Erasmus. Vedeli by ste nám priblížiť, aký je proces alebo akým procesom si prejde ten študent od toho prihlásenia sa až po to absolvovanie toho Erasmu?
Ing. Dorková: Študent musí sledovať, či je vyhlásená výzva. Výzva, ako som už spomínala, je vyhlásená na vonkajšej stránke Akadémie ozbrojených síl v časti Erasmus+. O tom, že je zverejnená výzva, študenti sú informovaní aj individuálnym mailom. Zároveň sa maily zasielajú aj študijným poradcom. Na každej porade zároveň sú vedúci pracovníci informovaní o zverejnenej výzve pre študentov. A výzva je zverejnená aj v oznamoch na vnútornej intranetovej stránke Akadémie ozbrojených síl. Študent, ktorý má záujem o danú mobilitu, postupuje podľa inštrukcií v danej výzve, teda posiela prihlášku Erasmus koordinátorovi, ak je potrebné zasiela aj ďalšie dokumenty, napríklad životopis, motivačný list. Po úspešnom výbere študenta, ako som už spomínala, je kontaktovaný za účelom ďalšej dokumentácie. Pred odchodom na mobilitu musí študent vyhotoviť doklady ako zmluva o stáži, zmluva o štúdiu, zmluva o grante, uzatvoriť si poistenie. Po absolvovaní mobility študent je povinný priniesť certifikát o uskutočnení, o absolvovaní mobility a výpis výsledkov. Tento výpis výsledkov môže byť samostatný alebo ako súčasť zmluvy o štúdiu prípadne zmluvy o stáži. Je povinný vyplniť dotazník EÚ, ktorý je zasielaný po skončení mobility na e-mail. Vstupom na tento zaslaný link študent vyplňuje správu.
Kadet Benko: Aby som to možno tak zhrnul, tak predsa len sú posielané tieto výzvy, či už jednotlivým študentom, respektíve všetkým študentom, alebo jednotlivým študijným poradcom. Ale takisto by som možno aj odporučil si pozerať tú internetovú stránku Akadémie, kde sú tie výzvy. Takisto aj to Emilio. To sa týka tých vojenských krátkodobých mobilít. Čiže možno aj toto by som tak trošku doplnil.
Ing. Dorková: Áno, študenti si môžu pozerať aj Emilio, pozerať si tie zverejnené krátkodobé alebo dlhodobé kurzy. A v prípade, že majú o nejaký záujem, upozorniť na to a po skonzultovaní, že je tá mobilita vhodná pre našich kadetov, je možné vyhlásiť potom výzvu.
Kadet Benko: Tato otázka by možno bola skôr vhodnejšia pre študentov, ktorí sa zúčastnili nejakej mobility. Ale vedeli by ste vy povedať, aké výhody má účasť na Erasme? Alebo čo to tým študentom prinesie?
Ing. Dorková: Účasť na Erasme má pre študentov veľa výhod. Okrem toho, že je to skvelý nástroj na získanie nových vedomostí, uzatvoria si nové kontakty, nové priateľstvá, rozvíjajú si jazykové zručnosti, spoznávajú kultúru krajiny, v ktorej sú, ale aj kultúru iných krajín prostredníctvom svojich spolužiakov z jednotlivých krajín. Myslím si, že účasť na Erasme je zážitok pre študenta na celý život.
Kadet Benko: Existujú určité obmedzenia, ktoré by mohli brániť účasti na mobilite alebo Erasme ako takom? Viem, že určite, keďže sme vojaci, tak u nás to fyzické obmedzenie, respektíve tá fyzická zdatnosť by nemala byť problém, ale možno nejaké iné...
Ing. Dorková: Myslím, že obmedzenie je tu len to jediné, že za jeden stupeň štúdia študent môže absolvovať mobilitu len v trvaní tých 12 mesiacov.
Kadet Benko: Čiže len ten počet alebo tá dĺžka toho absolvovania na Erasme. Čo študent musí robiť, alebo aké sú jeho povinnosti počas toho, ako je na Erasme? Musí poslať nejaké správy po prípade vypisovať nejaké dotazníky, alebo akým spôsobom to funguje?
Ing. Dorková: Študent, ktorý je na Erasme, v prvom rade si plní povinnosti, ktoré sa zaviazal splniť si v zmluve o štúdiu alebo zmluve o stáži. Riadi sa pokynmi a inštrukciami Erasmus koordinátora na danej univerzite, pokynmi učiteľov a profesorov.
Kadet Benko: Čo sa stane, ak sa rozhodnem program prerušiť alebo nedokončiť, že nastane nejaký zdravotné komplikácie? Keď si predstavím, že by som bol napríklad v krajine, ktorá je tisíc kilometrov od Slovenska. Čo vtedy robiť alebo akým spôsobom môže študent pokračovať?
Ing. Dorková: Zatiaľ sme mali prerušenie Erasmus-u z dôvodu tzv. vyššej moci v čase COVID-19, kedy študenti, ktorí boli vybraní na mobilitu, mali všetko už aj vyhotovené doklady, dokumenty a nemohli vycestovať. Zároveň tí, ktorí už boli vycestovaní, sa museli predčasne vrátiť. Ďalší prípad sme nemali, ale samozrejme stať sa môže všeličo. Vtedy sa to postupuje individuálne od prípadu k prípadu. A ak študent sa vráti prv, tak za dní, ktoré nie je na mobilite, vracia grant.
Kadet Benko: Čiže toto je takou podmienkou toho, že pokiaľ by sa rozhodol ukončiť, tak je nutné vrátiť grant.
Ing. Dorková: Áno, postupuje sa každý individuálny prípad, čo sa stalo, prečo sa chce prerušiť. A to sa nasledovne vyhodnotí a rieši.
Kadet Benko: Aké dokumenty potrebujem si vybaviť ešte pred tým, ako sa rozhodnem ísť na Erasmus+?
Ing. Dorková: Pred vycestovaním študent musí mať vyhotovenú zmluvu o štúdiu, prípadne zmluvu o stáži, dohodu o grante a zároveň musí mať uzatvorené poistenie. Poistenie si musí uzatvoriť sám, je to komerčné poistenie liečebných nákladov, prípadne úrazové poistenie alebo poistenie zodpovednosti za škodu. A zároveň musí mať platný európsky zdravotný preukaz.
Kadet Benko: Je potrebné vedieť, komunikovať aj v jazyku krajiny, kam idem? Napríklad, keď pôjdem do Rumunska, musím vedieť po rumunsky, alebo keď pôjdem do Poľska, musím vedieť po poľsky?
Ing. Dorková: Nie, nie je potrebné ovládať jazyk krajiny, do ktorej študent ide. Potrebné je, aby ovládal anglický jazyk, pretože všetky mobility sa uskutočňujú v anglickom jazyku.
Kadet Benko: A stretávajú sa študenti, teda naši študenti, na tej danej škole aj s inými národnosťami, respektíve s študentmi z iných krajín?
Ing. Dorková: Samozrejme, je to medzinárodný semester alebo medzinárodné mobility a sú tam študenti aj z iných krajín.
Kadet Benko: Takže sa vlastne môžu získať informácie aj nielen z tej krajiny, kam idú, ale aj z iných krajín, ktoré tam sú s nimi. Bavili sme sa už o tom, že ak nastaví nejaké zdravotné komplikácie alebo niečo, čo sa študent rozhodne prerušiť, alebo nedokončí tento Erasmus, pokiaľ sú nejaké problémy, čo sa týka napríklad stravy alebo ubytovania, že študent nie je spokojný s jedlom, ktoré tam dostáva. Ako sa toto rieši napríklad?
Ing. Dorková: Tieto problémy si študenti riešia priamo na mieste. Musia upozorniť na to Erasmus koordinátora alebo príslušných pracovníkov na danej univerzite. Zatiaľ sme také problémy nemali. Mali problémy s ubytovaním a tie si sami vyriešili študenti.
Kadet Benko: Takže dá sa komunikovať aj s tou akadémiou, kam ten študent je posielaný a riešiť to priamo s nimi.
Ing. Dorková: Najlepšie je riešiť problémy priamo na mieste.
Kadet Benko: Existujú na našej škole aj iní koordinátori, okrem vás, ktorí vedia poradiť v tejto oblasti, alebo na ktorých sa študenti môžu obrátiť?
Ing. Dorková: Áno, okrem mňa sa môžu študenti obrátiť na moju kolegyňu, pani Martinu Hiklovú, hlavne v oblasti vojenského Erasmu a na vedúcu oddelenia pani magistru Líviu Krekáčovú.
Kadet Benko: Takže nie je problém im napísať, po prípade sa za nimi zastaviť a spýtať sa, že radi odpovedia.
Ing. Dorková: Radi odpovedi a nie je žiaden problém.
Kadet Benko: Blížime sa už k poslednej otázke na vás. A vedeli by ste nám ešte priblížiť, aký je záujem na našej akadémii? Majú študenti záujem absolvovať dlhodobé alebo krátkodobé Erasmusy?
Ing. Dorková: Áno, záujem je zo strany študentov. Myslím si, že narastá, čo sa teším. Študenti tým, že môžu cestovať aj na tie krátkodobé mobility zmiešané, tak hodne to využívajú, sú aktívni, sledujú stránky, stránku Emilio a sami prichádzajú s inšpiráciami, s návrhmi, ktorého kurzu by sa chceli zúčastniť, ktorej mobility. Je vzrastajúci záujem, čo ma teší.
Kadet Benko: Ďakujem vám pani Dorková, že ste prijali naše pozvanie a prišli ste k nám do nášho podcastu.
Ing. Dorková: Ďakujem aj ja za pozvanie.
Kadet Benko: Ďakujem vám aj vám, samozrejme, milí poslucháči. Verím, že sme vám poskytli cenné informácie ohľadom tejto témy a neváhajte si nás pustiť aj na budúce, kde budete môcť počuť študentov a ich skúsenosti a zážitky s pobytov na mobilitách. Pekný deň, Prajem.
Ing. Dorková: Dovidenia, pekný deň.
Epizóda č. 7 - Odbornosť G30 - ženijná podpora a EOD
Ďalšou epizódou zo série odbornosti programu BOŠ je odbornosť G30 - ženijná podpora a EOD. Našim hosťom je pán prorektor pre vojenské veci plukovník Jaroslav Kompan, ktorý aj naďalej zastrešuje výcvik a vzdelávanie našich budúcich ženistov. V tejto epizóde vám priblíži, čo všetko zahŕňa odbornosť G30, aké ženijné jednotky existujú v OSSR, aj akou technikou a vybavením disponujú. Dozviete sa tiež niečo z jeho dlhoročného pôsobenia v týchto jednotkách. Želáme príjemné počúvanie a dúfame, že sa dozviete množstvo zaujímavých informácii.
Kadet Šulaj: Vážení poslucháči, vítam vás pri ďalšom diely akademického podcastu. Ja som kadet Michal Šulaj a v dnešnom diely si priblížime vojenskú odbornosť G30 a to je ženijná podpora EOD. Naším dnešným hosťom je prorektor pre vojenské veci pán plukovník Kompan, ktorý zastrešuje výcvik a vzdelávanie kadetov v tejto odbornosti.
Plukovník Kompan: Prajem, dobrý deň a ďakujem za privítanie.
Kadet Šulaj: Chcel som sa vás hneď na úvod spýtať, čím je špecifická táto odbornosť?
Plk. Kompan: Takže ešte raz dobrý deň, prajem. Som plukovník Kompan, momentálne prorektor pre vojenské veci. Som celoživotný ženista, aj vyštudovaný ženista a tejto oblasti sa venujem dlhú dobu. Ženijná podpora EOD je veľmi špecifická oblasť. Venuje sa v podstate formovaniu fyzické zložky operačného prostredia, čiže terénu. Aby som to tak jednoducho povedal, všetci nás poznajú ako robotníkov vojny, ženistov. A je to v podstate pravda, veď my tú vojnu odpracujeme, pretože budujeme opevnenie a zriaďujeme mínové polia a ničíme objekty. Čiže je to taká pracovná činnosť. A táto naša pracovná činnosť je ešte rozšírená aj o jednu časť, ktorú nazývame EOD, čiže zneškodňovanie nevybuchnutých výbušných prostriedkov, pri ktorej sa priamo venujeme identifikácii a neskoršiemu zneškodneniu alebo zničeniu nájdených výbušných prostriedkov, ktoré by ohrozovali manéver alebo život vojaka na bojisku.
Kadet Šulaj: Môžem vás ešte poprosiť, aby ste sa nám nejako bližšie predstavil niečo možno ohľadom vašej histórie v tejto odbornosti, misie alebo takýchto vecí?
Plk. Kompan: Samozrejme, veľmi rád sa predstavím. Už nebudem hovoriť o tom, kto som. Vyštudoval som ženijný smer na Akadémii ozbrojených síl. Neskôr som pôsobil až do roku 2016 na všetkých základných veliteľských a štábnych funkciách v rámci ženijného vojska alebo v rámci mechanizovaného vojska. Od roku 2016 pôsobím na Akadémii ozbrojených síl najprv na oddelení medzinárodných kurzov v rámci medzinárodného kurzu pre štábnych dôstojníkov, neskôr na katedre vojenskej taktiky a operačného umenia a teraz momentálne na pozícii prorektora pre vojenské veci. Tie pozície nie sú až také podstatné ako je podstatné to, že od môjho príchodu od roku 2016 na Akadémiu sa plne venujem vzdelávaniu študentov a samozrejme aj výcviku študentov pre oblasť ženinej podpory a EOD odteraz aj ako prorektor. Vediem predmety, vediem diplomové práce, vediem záverečné práce študentov. Je to moja srdcová oblasť.
Kadet Šulaj: Prečo by si mali práve túto odbornosť kadeti vybrať?
Plk. Kompan: Táto naša ženijná oblasť je veľmi široká a keď si len zoberieme celkové to naše ženijné zabezpečenie, ktoré má viacero expertných oblastí od ženijnej podpory cez ochranu životného prostredia, tú samotnú spomínanú oblasť EOD, teda zneškodňovanie nevybuchnutých výbušných prostriedkov či zabezpečenie prežitia, tak je to dosť široká oblasť. Tu na škole sa venujeme najmä tej časti ženijnej podpory a čiastkovo aj oblasti EOD. Čím je to zaujímavé? No je to zaujímavé tým, že je to veľmi široká oblasť. Je to oblasť, pri ženijnej podpore sa bavíme o nejakých 24 ženijných úlohách. Začína to od ženijného prieskumu cez čisto bojové úlohy ako prielom prekážok a po technické úlohy ako budovanie opevnení až po také projektantské ako budovanie mostov, ciest. Čiže je to veľmi široká oblasť, človek sa veľa môže naučiť a hlavne čo je aj také výhodné, tak ten študent v podstate získa také povedomie o všetkých činnostiach vrátane taktiky a potom je rôzne upotrebiteľný v rámci ozbrojených síl, čiže nie je len jednosmerne zameraný. Ďalšia vec, prečo by to mohol študentov zaujímať, študenti ženijnej podpory a EOD sa zúčastňujú mnohých výcvikov aj mnohých cvičení. Spomeniem napríklad také, že počas štúdia absolvujú ostré trhacie práce. Záber sú preskúšaní pre riadenie trhacích prác. Zúčastnia sa výcviku na vode, teda riešenia akú pontónovú, mostovú súpravu. Zúčastnia sa výcviku v odtarasovaní, výcviku v zatarasovaní. Čiže tých oblastí je veľa a je to veľmi zaujímavé a je to zamerané do praxe.
Kadet Šulaj: Kto sa hodí a kto sa možno len nehodí na túto odbornosť?
Plk. Kompan: Tu nerobíme veľké rozdiely, že kto sa hodí alebo kto sa nehodí. Každý ženista by mal také základné atribúty mať zakorenené v sebe. V prvom rade by to mala byť adaptabilita. Ako som už spomínal, to celé spektrum úloh od odmínovania až po nejaké konštrukčné úlohy, tak tie sú vykonávané nielen na území Slovenskej republiky, ale môžu byť aj v zahraničí. Čiže ten človek musí byť schopný sa adaptovať prostrediu a zmenu situácie, raz je na Slovensku a rieši nejakú povodeň a za pár týždňov alebo za nejakú časovú jednotku bude vykonávať odmínovanie v nejakej cudzej krajine na základe mandátu nejakej bezpečnostnej organizácie. Čiže je to veľmi rôznorodá práca, ten človek musí byť pripravený sa adaptovať prostrediu. Druhá vec, mal by byť komunikatívny, mal by byť schopný odprezentovať to, čo robí a to z jednoduchého dôvodu, pretože ženisti, jedna z ich úloh je aj ženijné poradenstvo a zvyčajne radia tomu manévrovému alebo inému veliteľovi. Čo ďalej s touto ženijnou oblasťou? Takže ten človek by mal byť taký, že dokáže s tým veliteľom niekedy výraznej hodnostne vyšším dokomunikovať svoje vstupy. Takže to sú také základné atribúty pre ženistov.
Kadet Šulaj: Ako je to s materiálnym zabezpečením u ženistov?
Plk. Kompan: Materiálne zabezpečenie je veľmi podobné materiálnemu zabezpečeniu pozemných síl. Je špecifické tým, že sa používa na ženijné úlohy. Čiže momentálny stav je taký ako vo zvyšku ozbrojených síl. Máme veľmi staré, budem to nazývať, mašiny alebo stroje, ktoré už majú za sebou desiatky rokov používania. Máme aj veľmi nové, spomeniem napríklad PADOA, ktoré sú pred nedávnom vyrobené, alebo odtarasovacie komplety Božena 5. Čiže máme aj veľmi nové mašiny. Tak ako sa ale budú prezbrojovať ozbrojené sily a pozemné sily, ženisti slúžia na to, aby podporili tento manéver, zabezpečili prežitie alebo obmedzili manéver nepriateľa, tak je potrebné, aby sa rozvíjalo aj materiálno-technické vybavenie ženijného vojska. Čiže ja dúfam, to dám také dúfanie aj pre mojich mladších kolegov ženistov, ktorí študujú, že v dobách, keď oni budú prichádzať k útvarom, tak gro toho vybavenia ženijného sa bude obmieňať, tak ako sa bude obmieňať aj bojová technika.
Kadet Šulaj: Ako je to s misiami, kurzami a prípadným kariérnym rastom pre absolventov tejto odbornosti?
Plk. Kompan: Výborná otázka. Tu si dovolím také krátke zamyslenie. Jeden z motivátorov v dobách, keď som aj ja chcel stať ženistom, bol pre mňa, že stačilo sa pozrieť, kde všade mali v tej dobe Armáda Slovenskej republiky misie. Či to bol Kosovo, Irak, Afganistan, Eritrea. Všade boli ženisti. A ja som taký, že rád cestujem, rád spoznávam nové krajiny, tak jeden z motivátorov pre mňa bol chcem cestovať, chcem spoznávať nové krajiny, ktorá odbornosť mi v tomto najviac pomôže. A vychádzalo mi to na ženijné vojsko. Musím povedať, že v mojej kariére sa mi to splnilo. Čo sa týka kolegov, samozrejme bezpečnostná situácia sa mení. Možno už tých misií, v ktorých by boli ženisti toľko veľa nemáme, na druhej strane, ale tým, že ženisti sú zameraní na to formovanie tej fyzickej zložky, čiže zmeny na teréne, venujú sa odmínovaniu, tak ja predikujem, že tých nasadení do budúcna bude dostatok. Čiže tí, čo by sa chceli zúčastňovať misií, ženijné vojsko je pre nich pravdepodobne tá správna špecializácia. Ďalej, čo sa týka kariéry. Kariéra je veľmi zaujímavá u ženistov tým, že je to veľa špecializácií, je to veľa odborností a vo svojej podstate, čo ženijný poručík, kto mnohokrát unikátny odborník na určitú oblasť, od, poviem to takto, od odtarasovania, cez ťažbu vody, po budovanie mostov, vždy sa od toho človeka vyžaduje, aby mal vedomosti a na základe toho si dokáže budovať aj svoju kariéru.
Kadet Šulaj: Vedeli by ste nám ešte na záver dať nejaké zhrnutie?
Plk. Kompan: Na záver si dovolím také zhrnutie, že považujem ženistov za veľmi podstatnú zložku ozbrojených síl. Beží to aj z histórie jednoducho, viažeme sa aj na históriu, že tie ruky ženistov, ako je aj známy pamätník na Dukle, v podstate otvárali cestu budúcnosti a jednoducho keď sa bavíme o ženistoch, tak sa bavíme zvyčajne o ľuďoch, ktorí si vedia zastať svoju prácu, robia všetko preto, aby pomohli iným a majú obrovskú výhodu v tom, že tú prácu za nimi vidno. Čiže keď postavím most, tak ho vidím a viem, že po ňom chodia buď to moje vlastné vojska, alebo dokonca civilné obyvateľstvo. Keď vyčistím určitú časť krajiny, tak viem, že je bezpečná pre život aj civilného obyvateľstva a mojich kolegov v zbrani. Čiže také na záver zhrnutie je, že ženisti sú potrební, budeme radi, keď nás bude čoraz viacej a vždy budeme robiť to, čo je potrebné, aby sme dosiahli spoločný cieľ.
Kadet Šulaj: Tak vážení poslucháči, otázky na dnes sme vyčerpali. Pán plukovník, ja vám ďakujem za váš čas.
Plk. Kompan: Ja ďakujem za váš čas a prajem pekný zvyšok dňa.
Kadet Šulaj: Ďakujem pekne. A snáď sa vidíme pri ďalšom diely. Pekný deň.
Epizóda č. 6 - Odbornosť G20 - delostrelectvo
Ďalšou epizódou zo série odbornosti programu BOŠ je odbornosť G20 - delostrelectvo. Naším hosťom je pán pplk. Michal Vajda pôsobiaci na katedre vojenskej taktiky a operačného umenia, ktorý zodpovedá za výcvik a vzdelávanie budúcich dôstojníkov G20. Zodpovie vám otázky ohľadom tejto odbornosti a podelí sa s vami o svoje skúsenosti nadobudnuté počas pôsobenia na funkciách, priblíži vám útvary a ich moderné zbraňové systémy a vybavenie. Vraví sa o delostrelcoch že sú “bohovia vojny” tak si vypočujte, prečo je tomu tak.
Epizóda č. 5 - Odbornosť G10 - pešie, motorizované, mechanizované a tankové vojsko
Prvou epizódou zo série odbornosti programu BOŠ je odbornosť G10 - pešie, motorizované, mechanizované a tankové vojsko. Naším hosťom je pán pplk. Michal Hrnčiar pôsobiaci na katedre vojenskej taktiky a operačného umenia, ktorý zodpovedá za výcvik a vzdelávanie budúcich dôstojníkov G10. Zodpovie vám otázky ohľadom tejto odbornosti a podelí sa s vami o svoje skúsenosti nadobudnuté počas pôsobenia na rôznych funkciách. Priblíži vám útvary a ich vybavenie, taktiež celkové miesto tejto odbornosti v rámci pozemných síl.
Epizóda č. 4 - Predstavenie programu Bezpečnosť a obrana štátu
Nová epizóda Akademického podcastu Vám predstaví študijný program bezpečnosť a obrana štátu. Jeho hosťom je pán docent Varecha - vedúci katedry Vojenskej taktiky a operačného umenia AOS. Poslucháčom objasní podstatu študijného programu a priblíži jednotlivé odbornosti, ktoré si študenti druhého ročníka môžu zvoliť v rámci tohto programu. Jednotlivé odbornosti v ďalších epizódach bližšie opíšu vyučujúci zodpovední za výcvik a vzdelávanie kadetov - budúcich dôstojníkov vo vybraných odbornostiach.
Epizóda č. 3 - Predstavenie VSIS
Zdravíme všetkých poslucháčov akademického podcastu! V tejto epizóde podcastu sa venujeme študijnému odboru Vojenské spojovacie a informačné systémy. Dozviete sa, čo všetko zahŕňa štúdium v tomto odbore, aké zručnosti a vedomosti získajú študenti a aké sú ich možnosti uplatnenia v ozbrojených silách. Rozprávame sa o moderných komunikačných technológiách, kybernetickej bezpečnosti a úlohách spojovacích špecialistov v armáde. Ak vás zaujíma technológia a vojenské prostredie, táto epizóda je práve pre vás!
Epizóda č. 2 - Predstavenie ZSZČ
Zdravíme všetkých poslucháčov akademického podcastu! V dnešnej epizóde vás vezmeme do sveta zbraňových systémov, zbraní a vojenskej techniky. Naším hosťom je major Kadlub z katedry strojárstva, ktorý nám priblíži študijný program zameraný na konštrukciu, fungovanie a inovácie vo vojenskej technike a zbraniach. Ak vás zaujíma, čo sa skrýva za modernými zbraňovými technológiami alebo technikou, a ako tento program formuje budúcich odborníkov, ste na správnom mieste.
Epizóda č. 1 - Predstavenie EZS
Prvá epizóda zo série vojenských odborností bude zameraná na študijný program Elektronické zbraňové systémy. Hosťom je pplk. Ledaj z katedry elektroniky, ktorý vám predstaví študijný program aj prácu na funkciách spojených s týmto programom.
Epizóda č. 0 - Úvodník